Börja med karting

Den som vill börja med karting (köra gokart) måste först gå en förarutbildning. Där lär man sig de regler som gäller vid träning och tävling. Man får öva på olika körmoment (start vid tävling, olika flaggsignaler och så vidare). När utbildningen är klar får man en debutantlicens. Med debutantlicens får man börja träna på bana med  kart samt tävla. De tre första tävlingarna är man debutant. Debutanter kör med en ram runt nummerskylten, ofta gjord av vit eltejp. Detta är för att övriga förare skall se att man är ny på banan och de tar hänsyn till detta. När man klarat av de tre första tävlingarna så får man en tävlingslicens.  De som varit med ett tag är väldigt hjälpsamma och brukar ge debutanter många bra tips.
Innan du börjar träna och tävla behöver du en kart att köra. Ofta innebär det ett köp.  Nedan finns en lista med klasser som körs under 2018, men det kan ändras under kommande år. Ålder i tabellen gäller för nybörjare, i vissa fall får erfarna förare som är yngre köra angiven klass.
Med reservation för felskrivningar och förändrade reglementen.

Klass Förarens ålder(år) Cylindervolymcm3 Motoreffekt(hk) Motor Minimivikt
(kg)
Cadetti 7-10 60 ca 5 Raket 60 CD
Raket 95 cc Cadet
IAME Norswift 60 cc
80
Micro 8-10 95 ca 6 Raket 95 Dual Charge 105
Mini 10-14 95 ca 9,5 Raket 95 Dual Charge 120
Junior 60 10-13 60 ca 11 Olika allternativ, se SBF 115
Junior 125 13 - 125 ca 20 Rotax FR 125 Junior
IAME X30 Junior
150
147
Senior 125 14 – 125 ca 30 IAME X30
Rotax FR 125 Max
Vortex ROK GP 125cc
165
170
175
OK Junior 12 – (14) 125 - - 140
OK 14 - 125 - - 145
KZ2 14 - 125 ca 45 Olika fabrikat
Med växellåda
175

Den stora frågan i detta läge är, vilken klass skall jag börja med?

De klasser som känns säkrast att börja med under 2017 är Cadetti, Micro, Mini, Junior 60, Junior 125, Senior 125 eller KZ2. Dessa klasser körs i SKCC, MKR samt Norrlandscupen.
Köp gärna en kart som det har tävlats med föregående säsong, sannolikheten att den är godkänd för bankörning är relativt stor då. Chassiet för kartar i de mindre klasserna håller generellt längre, de större och klasserna går generellt hårdare på banorna och chassiet slits mer. Försök att hitta en kart som inte varit med i några svåra krascher, inspektera att rörramen inte är mycket nött på undersidan och att det är rakt. Men som tidigare sagta, ta hjälp från din klubb så går allt bra.
Du kan även läsa mer om karting på wikipedia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Om du använder denna sajt så godkänner du användandet av cookies. Mer information

Denna sajt använder cookies, om du scrollar eller klickar på en länk så godkänner du användandet av cookies.Du kan även klicka på knappen acceptera för att godkänna cookies.

Stäng

z35W7z4v9z8w